Hepatita, inflamația ficatului

Hepatita este o afecţiune a ficatului, şi pentru a înţelege semnele şi simptomele acesteia sunt necesare cunoştinţe de bază despre funcţionarea normală a acestuia. Este important de înţeles că ficatul este un organ crucial pentru organism datorită funcţiilor sale esenţiale pentru viaţă.

Multe boli şi condiţii pot provoca inflamaţii ale ficatului, de exemplu: droguri, alcool, produse chimice, precum şi boli autoimune. Mulţi viruşi, de exemplu: virusul mononucleozei şi citomegalovirusul poate inflama ficatul. Cei mai mulţi viruşi, cu toate acestea, nu atacă în primul rând ficatul; ficatul este doar unul dintre mai multe organe care sunt afectate de viruşi.

Ficatul este situat în partea de sus dreapta a abdomenului, mai ales în spatele cutiei toracice. Ficat unui adult în mod normal, are o greutate de aproape două kilograme.

Ficatul îndeplineşte următoarele funcţii vitale:

• Ficatul este un organ unic. Este singurul organ care se regenerează, putându-se regenera chiar complet. Ficatul are capacitatea de a înlocui celulele bolnave cu noi celule.
  • Ficatul ajută la purificarea sângelui, prin schimbarea substanţelor chimice dăunătoare în cele inofensive. 25% din volumul de sânge al organismului trece prin ficat la fiecare minut. La fiecare cinci minute, ficatul filtrează întreaga cantitate de sânge a organismului.
  • Sursa acestor substanţe chimice poate fi externă, (cum ar fi alcoolul) sau internă (cum ar fi amoniacul sau bilirubina). De obicei, aceste substanțe chimice nocive sunt defalcate în substanţe chimice mai mici sau ataşate la alte substanţe chimice, care apoi sunt eliminate din organism prin urină sau scaun.
  • Ficatul produce substanţe importante, în special proteine care sunt necesare pentru o bună sănătate. De exemplu, produce albumina, blocul de proteine cu rol în construirea corpului, precum şi proteinele care determină coagularea sângelui în mod adecvat.
  • În ficat se înmagazinează multe zaharuri, grăsimi şi vitamine, până când acestea sunt necesare în altă parte a corpului.
  • Ficatul construieşte produse chimice mici în mai mari, produse chimice mult mai complicate care sunt necesare în altă parte a corpului. Un exemplu de acest tip de funcţie este fabricarea de colesterol.

Întrucat ficatul se intersectează în funcţionarea sa cu multe din aparatele şi sistemele organismului, semnele şi simptomele afecţiunilor hepatice deseori seamană cu cele ale altor afecţiuni. Când ficatul este bolnav el anunţă acest lucru pe multe căi diferite.

Atunci când ficatul este inflamat, aceasta nu îndeplineşte aceste funcţii bine, iar multe dintre simptomele, semnele, precum şi problemele apărute sunt asociate cu hepatita.

Hepatita poate avea două forme:

• acută – infecţia care se manifestă clinic dupa 21 de zile, pana la 6 luni după momentul infectării şi durează maxim 6 luni;
  • cronică – infecţia care durează mai mult de 6 luni.